Csabai Anita
Rába-parti
Thália
A Győri Nemzeti Színház mellett nem
lehet csak úgy elmenni. Az embernek vagy tetszik, vagy nem. Az épületet nézve
nem tudok objektív maradni magam sem, de nem is törekszem erre. Mindenesetre a
színház méretszámai sokatmondóak. Alapterülete több mint 4000m²,
legmagasabb pontján 42m magas; nézőtere csaknem 700 személyes, valamint közel
200 négyzetméternyi hasznos játéktérrel rendelkezik. A munkálatokat állandó figyelem
övezte, hiszen a második világháború után Magyarországon ez volt az első
megvalósult színházépület - az utolsó a budapesti Madách Színházé, amelyet
1940-ben adtak át. Nem is csoda, hogy 1978. november 2-án, az ünnepélyes
megnyitón jelenlévők az egész országot képviselték, mondhatni: mint politikai,
mint kulturális értelemben. A nézőtéren a kor vezető politikusai mellett helyet
kaptak a Magyar Televízió és a Magyar Rádió művészeti vezetői, az építésében
résztvevő vállalatok képviselői, a színházi társulat tagjai és igazgatója, ott
volt Cserhalmi György, valamint a győri és Győr környéki színházbarátok, és természetesen
a bemutató darab írója, Illyés Gyula.
A városban a színjátszás
több évszázados múltra tekint vissza, az első vándor színjátszó társulatok 17.
századtól kezdve tűntek fel, akik hol valamelyik fogadóban, hol a város piacán
felállított bódékban játszottak, főként vásári komédiát, bohóctréfákat,
rémtörténeteket.
Az első színház, ami
Berner Félix nevéhez fűződik, a Bécsi kapu előtt, a Rába két partját és a
Szigetet összekötő kettős híd bal oldalán lévő szigetrészre épült 1768-ban. Ezt
a faépületet azonban az 1784-es árvíz elpusztította, helyére új nyári évadok
megtartására alkalmas fa-színkör létesült.
Az első állandó színházat
ennek helyére Reinpacher József kávéházi bérlő építtette magánerőből, viszont a
teátrum működése veszteséges volt; 1804-re az épület a város tulajdonába került,
amit évenként adott bérbe különböző német és magyar társulatoknak. Ez idő tájt
Győr jelentős átutazó állomássá vált, köszönhetően Bécs és Pozsony
közelségének. Fruhmann Antal tervei alapján 1839-re végre klasszicista kőszínház
épülhetett, amely 600 néző befogadására volt alkalmas. Ám minthogy a
Rába-szigetet többször elöntötte az árvíz, az épület állaga a folyamatos
tatarozások ellenére is csak romlott, újításokra, bővítésekre pedig nem került
sor.
Győr első kőszínházáról készült metszet |
Kőszínház a húszas évek elején |
Mint Dr. Winkler Gábor
munkájából tudjuk, Győrben egy új színház építésének igénye már XX. század
legelején megfogalmazódott, a város pedig 1903-ban fel is állított egy
Színházépítő Bizottságot, amely még abban az évben a közgyűlés elé terjesztette
javaslatait. A tervezésre a kor híres és elismert színházépítő párosát kérték
fel. A Fellner és Hellmer műépítő cég össze is állította az építési programot,
amelynek mintájául az 1886-ban épített Pozsonyi Színház szolgált. A városi
közgyűlés a színházépítés mellé állt, a helyet is kijelölték a mai Bisinger
sétányon, és csak az anyagi feltételek biztosítása volt hátra. A szükséges pénzt
alapítványokból és egy újfajta adó kivetéséből remélték előteremteni. Az
elképzelés nagy közfelháborodást váltott ki, ami a tervek elvetéséhez és a régi
épület ismételt felújításához vezetett.
Az első világháború utáni
években új létesítmény építése helyett inkább a régi korszerűsítésének
gondolata került előtérbe. Az átalakításra azonban nem került sor, a 100 évesnél
is korosabb épületet 1929-ben lebontották, helyén ideiglenes nyári színházat
emeltek.
A 20-as években egyre-másra születtek
pályázatok, ám a megvalósulásig egy terv sem jutott el. A városnak tehát 1936-ig
egyáltalán nem volt állandó színháza, akkor nyílt meg ugyanis a Czuczor Gergely
utcában az egykori Tejüzemből átalakított Városi Kultúrház. Ez adott otthont a Kisfaludy Színház társulatának
egészen 1978-ig, utána pedig, rövid ideig az új épületből hiányzó kamaraszínház
szerepét töltötte be.
A levéltári adatok
tanúsága szerint először 1966-ban tárgyaltak érdemlegesen egy több funkciós
színházról, amelynek megnyitóját eredetileg 1971-re tervezték:
"Egyik
legfontosabb és legjelentősebb objektumnak tartjuk az új győri színház
megépítését. Városunknak, ahol az ország egyik legelső kőszínháza épült, ma
sincs elfogadható színházépülete. [...] most vannak meg az építés reális
feltételei. Az összeg felét a minisztérium, a másik felét a megye és a város
vállalja. [...] Ha a tervezésnél ügyelünk arra, hogy a színház akusztikailag
hangversenyek tartására is alkalmas legyen, akkor ezzel a nagy múltú győri
zenei életet is támogatjuk." - olvasható
a Győr Város Tanács által kiadott A győri művelődés 1966. évi nyári
munkatervében.
A színház elhelyezése és
kinézete illeszkedett a korabeli városépítészeti elképzelésbe, amelynek fő elve
az volt, hogy a régi városmagtól elvonják a városközpont funkcionális jellegét,
hiszen a műemlékvédelmi előírásoknak köszönhetően ezt a térséget nem lehetett a
kor igényeinek megfelelően átalakítani. "A szív túlélte korát, de ma már
képtelen kiszolgálni a nagyváros gyarapodó, óriássá nőtt testét. Teljes
újjászületés szükséges." - írja Fátay Tamás a városközpont építésének
történetéről. Az új centrumot az Aradi
Vértanúk útja, az Arany János utca, a Teleki László utca és a Szent István út
fogja közre. Ezen a területen kaptak helyet a fontosabb, megyei hatáskörrel
rendelkező vállalatok, közigazgatási intézmények, nagy üzletek, vendéglátóegységek
és a jelentős forgalmat vonzó kulturális létesítmények, így a színház is.
Mivel a Teleki-laktanya
romos tömbje adott volt, és ez a terület elég messze esik a belváros barokk
stílusú házaitól, nem is volt kérdés, hogy a színház első tervei a hatvanas
évek végén még, a korszellemhez igazodva, mindenütt derékszögű épületet
vizionáltak.
A színház látványterve 1967. | A színház kiviteli terve 1971. | A színház utolsó kiviteli terve, még Harmati János betonplasztikájával 1971. |
A későbbi terveken már inkább a korban nagy érdeklődét
kiváltó Sidney-i operaház hatása érződött, egy 1971-es maketten körcikk alapú,
íves szerkesztésű építményt láthatunk, amelynél már megjelent az a gondolat,
miszerint a szcenikai tornyot egybekötik az előcsarnokkal. Végül a
szükségszerű, főként takarékossági okok miatti egyszerűsítések hatására
alakították a ma is látható egyenes vonalú "síugrósánc" formájúra. A tervezőmunka
a Győri Tervező Vállalat Irodájában, Vincze Kálmán vezetésével 1966-ban meg is
indulhatott. Az alapgondolat az volt, hogy legyen egy komplex egész, amely - amellett,
hogy minden színpadi műfaj számára alkalmas -, magában foglal minden szükséges
létesítményt, az irodáktól kezdve a műhelyeken keresztül a próbatermekig, és
mindemellett természetesen legyen a lehető legolcsóbb. Végül az összköltség
320.000.000 Ft-ra nőtt, de még így is az új győri színház volt akkoriban Európa
egyik legolcsóbb teátruma. Eredetileg például nem is tervezték, hogy az
épületet kívülről márvánnyal burkolják, hanem a beton és üveg uralta volna a
külsőt, az oldalfalakra Horváth István beton-domborművet tervezett, ám ehelyett
végül Victor Vasarely kerámia-mozaikja lett az építmény dísze. Azok a felületek
viszont, amelyek nem szembetűnők, kőporos burkolatot kaptak.
Részlet a színház oldalsó homlokzatából |
A színház hátsó homlokzata |
A létesítmény szerkezeti
megoldásairól is kell pár szót ejteni, főleg azért, mert az idő bebizonyította,
hogy a statikusok kiváló munkát végeztek. Pedig nem volt egyszerű a feladatuk,
mivel az alapok egy részét a lebontott várfalra, másik részét a várárok
területére kellett, hogy építsék.
Az akkori leggazdaságosabb
és leggyorsabb térlefedő technika Szlovákiából származó függesztett tetőszerkezet
volt. A kivitelezés egy pozsonyi céghez fűződik (PREMISTAV), amely jelentős
tapasztalattal rendelkezett e téren, mivel működése során több, mint 90 kábel-tetőszerkezetet
készített. Ez a megoldás ideális nagy terek alátámasztás-nélküli lefedésére, és
viszonylag olcsó is, hiszen a bányákban és sífelvonókban használt acélkábeleket
lehetett ily módon újrahasznosítani. Állítólag a színház főtervezőjét, Vincze
Kálmánt a pozsonyi jégcsarnok tetőszerkezete ihlette. Ezzel a megoldással
könnyen összekapcsolhatták a szcenikai torony tömegét az előtér tömegével. Így
jött létre a szokatlan, későbbiekben csak sísáncként emlegetett forma,
aminek köszönhetően könnyen átlátható, magas belső térhez jutottak; e tér kitöltésére
a belsőépítész különleges, osztott csillárokat tervezett.
Az előcsarnok |
Dohányzó - csillárszint |
A szerkezet a nézőtér lefedésénél újra
megjelenik, ezzel újabb próba elé állítva Horváth Istvánt, hiszen erre nem
lehetett a színházakban hagyományos lámpatesteket felszerelni. Így végül a
nézőtér világítását reflektorokkal és rejtett fényforrásokkal oldották meg. A
kábeltető belső héjszerkezetét nem burkolták, mivel az költséges és időigényes
lett volna, csupán (az előtérben) lilára, (a nézőtérben) világos barnára
színezték.
A tervezésnél igyekeztek reprezentálni
a kor ember- illetve társadalomeszményét, miszerint mindenki egyenlő, a színház
a népé, és egy ilyen "plebejus színház" nem tart igényt páholyokra, amelyek a
társadalmi hierarchiát hivatottak szolgálni. Így végül antik mintára egyetlen
lépcsőzetesen emelkedő, osztatlan székmezőt készítettek.
Nézőtér és színpad |
A színpadtechnikai
tervezésbe bekapcsolódott több fővárosi színház szakembere is. A
színpadrendszer építészeti kialakításánál és színpadgépészeti tervezésénél az
alapvető célkitűzés szintén a flexibilitás volt. Az első elképzelések négyes
színpadrendszert vetítettek elő, végül a hátsószínpadot elhagyva egy hármas
rendszert valósítottak meg, ami a korábban épített színházak egyszínpados
megoldásához képest forradalmian új lehetőségeket kínált. A gazdaságosság itt
már nem volt fő szempont, ezen a téren nem spóroltak, így rögtön a terv
elfogadásakor meg is kötötték a szerződést egy osztrák céggel (Wiener
Brückenbau A. G.), akik végül le is gyártották a főbb elemeket, a további
színpadtechnikai berendezéseket a győri Rába Magyar Vagon és Gépgyár készítette
el. Ez a technika az akkori Magyarországon egyedülálló volt, európai szinten
pedig, ha nem is a legmodernebb, semmiképpen sem idejétmúlt. A megnyitó óta
eltelt 30 évben nem kellett fejleszteni, és még ma is sokkal többre képes, mint
néhány újabb színház.
A Kisfaludy Színház -
1992-től Győri Nemzeti Színház - megjelenése ma is szemet gyönyörködtető
látvány. A városba tévedő idegenek számára is egyértelmű az épület
rendeltetése, senki sem nézi kórháznak, vagy banknak. Egy színházépületnek az a
célja és hivatása, hogy megfogjon, elvarázsoljon, kiszakítson a hétköznapokból.
Sőt, születése idejéből nézve: monumentális emlék a jövőnek. Ami az épület
további sorsát illeti, a rekonstrukciós terveket már elfogadták, és hamarosan
meg is indulhat a munka, amely a 21. század elvárásainak megfelelően kívül-belül
átigazítja Thália győri otthonát.