Káplán Géza
Táguló
egyetemesség
A
barlangfestő ember
A barlang templom. Szakrális hely.
Menedék. Közösségi tereink mindmáig az elzárkózás és a szakralitás kitüntetett helyszínei.
Leválasztani magunkról a küzdést, a harcot, lefedni a vertikális-horizontális
hívásokat; s magunkban lenni, magunkra nézni, megkonstruálni a bennünk
megihletődött vertikumot: az istenséget, újrakonstruálni a velünk lezajlott
horizontális eseményeket: történetünket (történelmünket): - ez a reflektív
magatartás hívta életre a képzőművészet, irodalom, zene, tánc s a história
elemi mozzanatait rögtön, ott, a kezdetekkor.
De milyen is ez a
kezdet? A legújabb evolúció-biológiai kutatások szerint a szimbolikus vagy
egyezményes jelek mondatszerkezetben történő használata az ember genetikusan
öröklődő képessége. Ez szólt a közszolgálati (Kossuth) rádióból, s ekkor
-ijedtemben - keresztet vetettem. Hát ennyire bonyolult (vagy ennyire egyszerű!)
az evolúció?
A művészettörténet
általános megfogalmazása szerint például az altamirai festmények alkotóját nem
tekinthetjük művésznek, hisz csak megrendelést teljesített, az animális
mágiához szolgáltatott jeleket, kellékeket, a művészi attitűd a történelmi,
azaz írott források hiánya miatt nem bizonyítható. Ugyanakkor mi, most, tágra
nyílt szemünkkel a rajzi arányok, a karakterképzés, a kifejezés s a
színhasználat szempontjából tökéletes műalkotásokat látunk. Hogy is van ez?
Mindent tudunk, amit az írásbeliség megjelenése óta tudhatunk, s csak azért
tudjuk, mert van forrás, hivatkozási alap, rendező elv, s az ezt megelőző korok
művészetét hiába látjuk színről-színre, alkotóitól meg kell tagadnunk művészi
szempontjaikat, egyszerű funkcionáriusoknak kell őket tekintenünk. Olyan ez,
mintha az emberi egyedfejlődés első három évéről kijelentenénk, hogy tanulság
nélküli, lényegtelen, csak azért, mert nincsenek róla felidézhető emlékeink.
Persze ez esetben a tudomány rohamos szakavatott szavakkal igyekszik
kijelenteni, hogy minden későbbi kifejlet ezen első három évben alapozódik meg,
dől el, artikulálódik.
A művész a kezdetektől
művész volt, erre predesztinálta tehetsége, elhivatottsága; - a megrendelés =
funkció s a művészi képesség = öntudat arányai koronként változhattak, ám e
kettős egység örök, a kezdetektől."...egész, egyetlen,
rendületlen és teljes. (...) mivel most teljességgel van, egy, folytonos."
Parmenidész, ó! Köszönjük. E kiállítás - s egyáltalán a modern művészet nagy
része - ezen egységtől ihletődött. Az elektrográfiai
műhely alkotói a gépiesség nyelvezetét históriai távlatokba archaizálják,
egyfajta új, szecessziósan tomboló életérzést a hellenisztikus (elektronikus)
könyvtár hűvös részletezésébe oltva. Persze az archaizmus is sajátos megoldás a
hipermodern válságokra: bármely roncsolt, foszlott, nyomaiban fellelhető
ábrázolatot archaikusnak értelmezhetünk, miközben ezek frissen ragyogóak lehettek
születésük, működésük idején, ahogy ragyogóan kifestettek voltak a görög
szobrok is, anno. Kétségtelen, az elektrográfia is a
válságjelenségek része, részese, de művelőinek legjobbjai legalább becsületesen
bevallják, hogy a hideg, tantételszerű nóvumokból, a modernizmus tatlini, warholi váteszeiből és technokratáiból elég volt,
s megpróbálják elemi, elementálisan emberi
vonatkozásokkal telíteni műveiket. Részesei vagyunk a rendszernek (egy ifjú a
számítógép előtt, ahogy"jelel", ahogy - tételezzük fel - csatlakozik a
mindenséghez, ahogy egy művész"lebutítja" a mindenható elvet, megszelídíti a
harcot); - részesei vagyunk a művészetkommunikációs rendszernek, de minden vad
vágyódásunk, originális gesztusunk arra az"elfelejtett" kezdetre emlékezik.
A barlang képvilága maga
a nyugalom, az emlékezés, az engesztelődés. Pedig a dráma intellektuális
szívébe kerültünk. Platónnak"csak" 40000 évre kellett visszaemlékeznie. Ég a
tűz, áldozunk, zenélünk, táncolunk, megjelenítjük a számunkra létező élő és
holt univerzumot, s árnyainkat aznap vagy másnap egy mester a sziklára képzeli,
rögzíti.
Nézz a szemembe,
testvér, 40000 év vagy akárhány év teljesülését látom benned, a szemed, az
arcod a hívás, a kitárulkozás, az elfogadott kód.
Szakadozik (vagy inkább
bővül) a szál: a sumér, zsidó - egyiptomi, görög, - keresztény, iszlám és a
többi írott hagyomány; - egy térben és időben nagyobb és mélyebb kultúra hív, vonz,
értelmezi az áhítat evolúcióját, s el kell ismernünk, hogy az elmúlt ötezer év
csak egy írásbeliségében kifejlett változata a közösségi és individuális
jelenlétnek. De a dobok messzebbről szólnak. Fények vagyunk. Árnyak leszünk. S
e közt megcselekedjük a számunkra lehetséges jót.
(Elhangzott a"Barlangfestő ember" című szabadtéri elektrográfiai
kiállítás megnyitóján 2009. május 21-én a kaposvári Európa parkban.)
* Az íráshoz kapcsolódó képsorozat
megtekinthető folyóiratunk Galéria rovatában.