Szlaukó László

Gyermekjátékokból szőtt mitológia

Catlin Schlosser-Boross művészetéről

 

A Malmőből, Svédország legdélebbi csücskéről Budapestre, a Közvágóhíd egyik loft lakásába átköltözött művésznő különös, automatikus, expresszív-szürrealista módon rajzolja, festi, faragja, gyúrja, varrja, ragasztja, szerkeszti és építi műveit. Szinte a képzőművészet minden ágát műveli. Fém és faszobraiba hihetetlen gátlástalansággal épít be látszólag teljesen idegen anyagokat. Nála természetes, hogy a saját maga által készített öntöttvas plasztikára textil csipkét ragaszt, az autogénnel vaslemezből kivágott nyúlformát ötvös módon cizellálja, majd vastag fonállal varrja össze, de nem idegen tőle más, látszólag nem odaillő anyag beépítése sem. Gondolatainak kalandozása közben szinte automatikusan szervesülnek a kompozíció részévé ezek az elemek is.

Catlin sajátos magánmitológiáját építi, melyben Ikarusa nőnemű, mert a magasba törekvés manapság nagyon is női dolog, de Pegazus sorozata, vagy furcsa szárnyas lényei mind akcióhősként repkednek, felszárnyaló, vagy törött, leszakadt szárnyakkal zuhanó figuráival történeteket mesél el. Szó szerint "játszik" figuráival, lényeivel. Úgy, mint a gyereklányok - babázik.Ezeknek az önfeledt játszásoknak az eredménye az egyre gyarapodó ART BRUT életmű. Catlin Schlosser-Boross önmagát gyógyítva hihetetlen munkabírással és szárnyaló fantáziával alkot.

 

Budapesti bemutatkozásán, az Ökollégium Art Galériában visszavezet bennünket emlékeinek mélységeibe. A meghatározó gyermekkori élmények, a háború utáni Rákosi-Ratkó korszak nyomora, egyszerűsége és mégis most idillinek tűnő kreativitása ". amikor a nincsből teremtettünk szinte mindent! Amikor a lelemény és a fantázia segítségével magunk eszkábáltuk játékainkat. Aki ügyesebb volt, az sorozatban gyártotta, vagy segített másoknak is megcsinálni. Készült minden, go-cart, ami akkor csak egy láda volt, alatta fakerékkel, a jobbaknak már igazi golyóscsapágyon gurult a rollerje, de készültek csúzlik, babák, nyilak, a durranó kulcsig mindennel tudtunk játszani. Fúrtunk, faragtunk, eszkábáltunk, szabtunk, ragasztottunk babákat, lovacskát, szélforgókat. Ebből a nyomorúságból származik ez a mai kreativitás. Gyermeki dimenziók a címe ennek a kiállításnak, melynek darabjai tiszteletadás ennek a gyermekkornak. Olyan ez, mint egy emlékkönyv." mondja a művésznő, aki valóban romlatlan gyermeki lélekkel rúgja fel a felnőtt világ szabályrendszerét. Mert a fantázia világában akárhány szárnya is lehet a pillangónak, és ha van kedvünk hozzá, bizony megrajzolhatjuk a százlábúnak mind a száz lábát. A mese hihető valósága ez!
Ezekkel a művekkel alkotó és néző egyaránt visszatalál a benne rejtőző gyermekhez. Catlin Schlosser-Boross sokat dolgozik. Rövidesen megjelenő könyve az univerzum összefüggéseiről szól. Rajzai, festményei, kisplasztikái és az installációiról készült fotók illusztrálják majd a szellemi és fizikai világ párhuzamba állításáról szóló gondolatait. Természetesen változatlanul tevékenykedik a svéd művészeti életben is. Az egyik jelentős göteborgi művészeti galéria köré csoportosuló művésztársaság tagjaként folyamatosan szerepel számos Európában rendezett kiállításon is.

* Az íráshoz kapcsolódó képsorozat megtekinthető folyóiratunk Galéria rovatában. >>