Vass Norbert
Fejjel a FalnakUtópisztikus utazás Orwelltől Pink Floydig
Az ébenfa asztalon szétterített újságok hevernek. A csészékben gyarmati tealevelek gőzölögnek. A falon térkép, az ablakpárkányon földgömb állít emléket a Brit Impériumnak. Mécsesként pislákolnak a Nagyhatalom kihűlt teteme fölött. A diagnózist azonban nem merik felállítani azok a ladyk és gentlemanek, akik a csengetés pavlovi reflexére droidként hagyják oda a kortyolgatott nemzeti nedűt, és indulnak kegyes missziójukra, a katedrára. Hűséget esküdve egy uniformizált világnak, keresztes harcot hirdettek az individuum kiirtására, és egyetlen feladatuknak érzik, hogy az iskolaévek alatt szimbolikusan egyenruhába öltöztessék tanítványaikat, hogy felvértezzék őket a hagyományok tiszteletével, egy rég letűnt korszak ethoszának büszke csőlátásával. Eképpen regél Angliáról a Pink Floyd és Alan Parker látnoki erejű filmje: A fal. Anglia, ez a "fülledt viktoriánus nagycsalád" - ahogy Moulmein egykori kerületi rendőrtisztje, Mr. Eric Arthur Blair becézi - a második világégésre következő identifikációs útvesztőjében bolyong és a bombák sötétjében elejtett Ariadné fonalát keresi. "A méltóság, a képmutatás, meggondolatlanság, a törvény tisztelete s az egyenruha gyűlölete megmarad a pudinggal és a ködös éggel egyetemben." - teszi még hozzá Blair - írói nevén George Orwell - a népjellem szilárd pontjait keresve. S lám, a karakterisztika változatlan, csak a nyelv hígul fel: Guy Ritchie: Blöff című filmjének maffiózója imígyen emlegeti Britannia székes fővárosát: "London. Teáscsészék, szar idő, még szarabb kaja, kibaszott Mary Poppins." Ím három generáció, s három művészeti ág jeles képviselőjének víziója az angolszász Volkgeistról. Alighanem többről lehet hát szó, mint pszeudo-romantika, vagy sztereotipizáló toposzképzés. Újra a film: Hogyha nem lépsz egyszerre, nem lesz pudding estére - avagy a háború nemzedéke reményvesztetten menetel, hogy érzéseiket és arcukat veszítve öntudatlanul landoljanak egy szellemi húsdaráló rettenetes olvasztókemencéjében. (Ex kurzus, húsdaráló: egy ódon brit mítoszban Sweeney Todd a Fleet street véreskezű borbélya, kegyetlenül elvágja a kuncsaftok torkát, hogy aztán a beretváltatni induló urak Mrs. Lovett húsdarálójában ízletes piteként végezzék. Lovett pitecus Britannicus.)
Aztán elkövetkezik a bunueli "szemfelnyitás" rítusa: égbekiáltó himnusz lobbantja lángra az iskola komor, ódon falait, megóvva a gyökérkereső generációt attól, hogy a korszak iskolapadjai az elme vérpadjaivá változzanak:
Nem kérünk a nevelésből!
Szembe kell nézni a jelennel, még ha ez a múlttal való konfrontálódást jelenti is - sugallják a maszkjukat letépő, túl korán és hirtelen felnőtté váló "forradalmárok". Egy közülük a kis Pinky is, kit verseinek felolvastatásával tesz nevetségessé az egész osztály előtt az egyik tanár. Hová vezetnek, vezethetnek az ő és kortársai útjai? Főképp erre a kérdésre keresi a választ Alan Parker 1982-es filmje, valamint dalaival a Pink Floyd frontembere. No meg talán George Orwell is.
Arcképcsarnok
Azaz legyünk pontosak: Sir Alan Parker, hiszen az urat 2002-ben a Brit Birodalom Lovagjává ütötték. A '60-as, '70-es években London egyik legígéretesebb reklámszövegírójának tartott, majd önálló reklámok rendezőjeként feltűnt Parker a Pink Floyd - a Rock & Roll mérföldkövének számító, és azóta fogalommá vált 1979-ben megjelent - The Wall című dupla-lemezének alapján készítette el azonos című filmjét. A forgatókönyvet az együttes frontembere Roger Waters írta, nem kevés életrajzi elemet felhasználva. Eric Arthur Blair a gondtalan etoni diákévek után 19 éves korában költözik Burmába. Édesapja a helyi ópiumügyosztályon szolgál és a fiatal Eric az egyetem és a karrier biztonságát cseréli fel a vékony brit bürokrataréteg talmi hatalommal járó életére. Moulmein kerületi rendőrtisztjeként el kell rejtenie önnön sebezhetőségét és magát a grandiózus Birodalmat kellett megjelenítenie. Orwell - esszéi tanulságul szolgálnak erről - ebben az időben ábrándult ki abból, amit úgy neveznek: Imperializmus.
Szüzsé Most pedig - az alkotók kurta enumerációja után - figyelmező tekintetünket fordítsuk a film cselekményére, a főhős életére: Ha profánul és cinikusan közelítenénk a témához, azt mondhatnánk, hogy a film műfaja bírósági dráma, melyben a fő vádlott Pink Floyd brit állampolgár (és rocksztár) fejére mond ítéletet a független bíróság. (Önmaga?) Az ítélet pedig a következő: A tényállás a bíróság előtt De miféle falról van itt szó? Talán épp a Pink által maga köré épített áthatolhatatlan gátról, melyet a külső érzelmi hatások, és a külvilág rémségeivel szemben emelt. A film a fal épülési folyamatát, illetve rombolását mutatja be bravúros idő- és térkezeléssel. A linearitást totálisan elutasító cselekményfolyamnak, akciómagmának - melyben visszaemlékezések, visszaemlékezésekre való visszaemlékezések, valamint hallucinációk és álomképek játszanak egybe - az egyszemélyes bírósági tárgyalás a csúcspontja, melynek eredménye a fal lerombolása egyben dramaturgiai csapdahelyzet elé is állítja a nézőt: Vajon Pink életének önmagába záruló köre hiábavalóságképp, vagy ellenkezőleg: a metaforikus halállal kezdődő újjászületésként értelmezhető? 1. tégla: Apa vissza sose jön már. Alan Parker megdöbbentő montázzsal ábrázolja a születés és halál egyidejűségét. Miközben Pink bölcsőjében ringatózik valahol Angliában, apjának és többszáz sorstársának az anzioi mező lett a sírja. Az ég sötét volt, a talaj fagyott, mikor áttörtek a Tigrisek. A jó öreg György király pedig oklevelet küldött, mikor megtudta, hogy Pink apja meghalt. Az első animációs betét a háború tébolyát mutatja be. És az állati sorba alacsonyult, gázmaszkot viselő félőlénnyé degradálódott egykori büszke angolságot. A bombák tüze marja a szigetországot, és a Union Jackből is csak vérző kereszt marad a hősiesség mártíromságaként, ám az kivégzett nemzedék vére a csatornába szivárog, a hiábavalóság attribútumaként. Az 1944-es anzioi ütközet túlélői leszegett fejel baktatnak a lemenő Nap felé. A csúnyán kiégett kép is azt tanúsítja: Vesztettek, és még inkább elvesztek. 2. tégla: Mikor felnőttünk és suliba jártunk, Az iskolában Pink megismeri a megszégyenítést, mely az egyéniség totális elutasításából fakad. A képek sokkolóak: a brit iskolarendszer kemény kritikája jelenik meg általuk, mely skolasztikus módszereivel tömegembereket képez, és megfojtja az egyéni intenciót. A Pink floydi tanórák, akárcsak az orwelli két perc gyűlölet manipulálják és egyirányú utcába terelik az érzéseket. Paralel világ- és lélekszürkítő cselekedetként értelmezhetők. A gondolkozás és ezáltal ez emberi méltóság ellen a szolgai vénákba fecskendezett álnok orgyilkosmérgek. A rejtegetett vers kikiáltásáról pedig a telekép nonstop megfigyeltségének rémképe juthat eszünkbe. Már érzéseink sincsenek biztonságban. 3. tégla: Nap nap után szürkébb a szerelem, Az anyai háztól való elszakadást a szerelem hozta el Pink számára. Ebben az embertelen világban tótágast áll a klasszikus européer-séma, miszerint a leány az atyai fennhatóság alól a férje nevét viszi tovább. Ez az új érzés, annak megtapasztalása, hogy valaki önmagáért fogadja el, hogy őt választja új távlatokat nyitott az addig jobbára elutasított, és mellőzött fiú számára. A szerelem lehetőséget kínál arra, hogy felrobbantsa az addig felépült falat, ám magában hordozza az újabb csalódás lehetőségét, ezzel a homlokzat veszélyesen magasra épülését. Ehhez hasonlatos Winston esete Juliával. Tovahagyják a várost és a "Vidéken" a romlatlan természetben lesznek egymáséi, hogy kiszakadni próbáljanak az embertelen gépezetből. A szabad, szabadság, szabad szerelem és szeretkezés motívuma egyébként Orwell korábbi műveiben is megjelenik, így a Fikusz és az Antikrisztusban, vagy a Légszomjban. Ám mindkét hős esetében halálraítélt, illúzióvesztő és kiábrándító tapasztalattal jár a szerelem talmi tapasztalása. S illendő megemlítnünk egy harmadik dimenziót is, egy újabb tükröt. Tudniillik Roger Waters életének nyomait a lemez - és a film - dalain. A kiüresedő szerelem érzését Watersnek is tapasztalnia kellett, hiszen három házassága végződött válással. Scarfe grafikája: a szeretkező párból egymás húsát marcangoló vad hattyúkká változó két szörnyeteg képe Ady és Léda héja-nászát juttatja eszünkbe: szerelmük lehullik végül az őszi avaron. A film belső idézethálója nagyon gazdag, hiszen az egymást megsebző hattyúk képei visszautalnak a korábban szerzett sebekre: a háború szörnyűségeire. Kitöltendő az életében tátongó űrt, Pink a drogokhoz nyúl, hogy a szállodai szobájában kellemesen elernyedve egy diktátor szerepébe álmodja magát. A fasizmus rémképei sejlenek fel a stadionban, ahol "koncertet" ad, eszméit népszerűsítendő. Ismét visszautal a film önmagára: arra a jelenetre emlékezhetünk, melyben Pink a templomban játszott játékrepülőjével. A vallásosság díszleteit azonban felváltották a diktatúra kellékei: a lágy orgonahangot pokolrázó vad zaj váltotta fel, a brit zászlók helyét a keresztbe fordított kalapácsok zászlói foglalják el. A gyökerek keresésébe belefáradt hősünk azok totális elutasításáról fantáziál. Aztán a szállodai szobába berontó menedzser egy nagy adag ellendózissal visszarántja az életbe. Kezdődhet a "tárgyalás". A Fal felépült, a kör bezárult. Winston a 101-es szobában csücsül, s patkányok rontanak az arcára. A Fal épülte Amint azt fentebb említettük, a dalokban, és a film cselekményében Roger Waters több ponton merít saját életéből: úgy emlékszik vissza a dalok megírására, hogy azok többsége az 1977-es Animals című lemez turnéja alatt született. Az énekes belefáradt a sztár státuszába, kiábrándult önmagából és a közönségükből is, akik fanatikusan istenítettek egy rockbandát. Ez a meghasonlottság felfedezhető Pink figurájában is. Édesapja Waters apjához hasonlóan Anzionál halt hősi halált - ennek az ütközetnek állít örök emléket az az emléktábla, amelyet a filmben is láthatunk, egyfajta hommage-ként, a templomi jelenet alkalmával. A drogokkal a Pink Floyd is kapcsolatba került, elég, ha az első frontember Syd Barret példájára gondolunk. Ha elfogadunk egy olyan értelmezést, hogy Roger Waters egyfajta lelki placeboként írta a The Wall dalait, melyek posztmodern királytükörként szembesítik önmagával, a saját bensőjében épült Fallal, akkor visszatérhetünk a dolgozat elején feltett kérdésre: tudniillik, hogy megéri-e végigloholni ezt az életnek csúfolt ördögi kört, és vajon létezhet-e lelki újjászületés? Ha erre a kérdésre Waters saját életével válaszolt, akkor azt kell mondanunk: A Fal drámája katarzisként tisztította meg a szerző gondolatait, és erőt adott számára a további alkotáshoz. A megtisztulás személyes megélése metonímia útján magában hordozza a kozmoszra nagyíthatóságot: Waters a pszichodélia modern apostolaként hordozza a fáklyát saját sötétségben járó, talajvesztett nemzedéke előtt. Még tágabban: nekünk nézőknek is reményt adhat, és segíthet túllépni problémáinkon. Ahol elménk tömlöcének falai között "a Tudatlanság: Erő, A Háború: Béke, A Szabadság: Szolgaság", onnan csak imaginárius képzeletünk ikaroszi szárnyain szabadulhatunk. Isten óvd a Pink Floydot!
|
||
|