|  |      Kostyál László Horváth  János Milánról   „Rippl-Rónai miatt” –  hangzott egy interjú során a válasz arra a kérdésre: vajon mi lehet az oka, hogy  Horváth János Milán festészetre vonatkozó gyermekkori álma a hasonló vágyak  nagy többségével szemben nem enyészett el az idő múlásával. Hű maradt ehhez az  álomhoz, Rippl-Rónai inspirálására lett festőművész, és erre vezethető vissza  kettős hivatásának másik ága is, melynek révén nem csak képeket, hanem a képekről is ír. Hiszen Horváth János Milán festőművész és egyszersmind  művészettörténész, számos kiállítás kurátora, publikációk hosszú sorával a háta  mögött. Pályafutásának két szimultán futó ága között a szellemi kapcsolatot  tehát – tagadhatatlanul némi leegyszerűsítéssel, de a valóságtól el nem  rugaszkodva jelenthető ez ki – Rippl-Rónai József művészete képezi, amelynek ő  a legavatottabb kutatója, s egyik szellemi örököse is.Horváth János (a Milán  keresztnevet művésznévként teszi hozzá) 1973-ban a pécsi Tanárképző Főiskolán,  1979-ben a budapesti Képzőművészeti Főiskolán szerzett oklevelet. Három évig  egy kaposvári szakközépiskolában tanított, majd 1976-tól a kaposvári  Rippl-Rónai Múzeum művészettörténésze, kezdetben egyben a múzeum keretei  között, a Dunántúl egyik legismertebb kiállítóhelyeként működő Somogyi Képtár  vezetője is. 1985-től a képzőművészeti osztály vezetője, 1980-ban és 1990-ben  rövid ideig megbízott igazgató, 1993-tól tudományág vezető referens. Ő a  létrehozója a kaposvári Róma Villában, a művész egykori otthonában, eredeti  körülmények között megtekinthető Rippl-Rónai gyűjteménynek és kutatási  központnak. Tevékenységét 1988-ban Kaposvár város, 1989-ben Somogy megye  művészeti díjával, 1992-ben a Magyar Köztársaság Arany Érdemkeresztjével  ismerték el. 1988-tól vezeti a kaposvári Balázs János Képzőművészeti Kört. Négy  somogyi művész – Zichy Mihály, Kunffy Lajos, Bernáth Aurél, Rippl-Rónai József  – állandó emlékkiállításának, valamint a Rippl-Rónai Ödön Gyűjteményt  bemutató állandó tárlatnak rendezője. Rippl-Rónai József művészete,  hagyatékának feldolgozása három évtizede foglalkoztatja, de valójában a somogyi  művészet egésze képezi kutatási területét, időszaki kiállításainak,  publikációinak döntő többsége ehhez a körhöz kapcsolódik. Muzeológusi  pályafutása során nagy szerepe volt a kaposvári múzeum gyűjteményének  fejlesztésében és a közönség számára történő bemutatásában, népszerűsítésében.  Az utóbbi években megjelent, jelentős eredeti forrásanyagra támaszkodó könyvei  – Rippl Rónai Ödön impozáns kollekciójának feldolgozása (2002), Balázs János  (2005) és Kunffy Lajos (2005) életművének bemutatása, illetve a Rippl Rónai  Józsefről kiadott informatív album (2006) – monografikus igényűek és komoly  szakmai jelentőséggel bírnak. Jelentős összefoglalói születtek Somogy megye  képzőművészetéről (1995, 2000), nagyszámú kisebb publikációja jelent meg helyi  orgánumokban, katalógusokban.
 Első önálló kiállítását  1975-ben rendezte Kaposváron (TIT Galéria), azóta több mint huszonöt tárlata  során olyan rangos galériáknak is vendége volt, mint a viroviticai (SRB) Városi  Múzeum (1981), a budapesti Helikon Galéria (1984), a pécsi Műhely Galéria  (1995), az Lancasteri (USA) Galéria (1996), a kaposvári Vaszary Képtár (2006)  vagy a keszthelyi Helikon Kastélymúzeum (2008). Rendszeres résztvevője  különböző országos tárlatoknak, valamint a somogyi képzőművészek csoportos  kiállításainak, 1979-től tagja a Művészeti Alapnak, majd utódjának, a Magyar  Alkotóművészek Országos Egyesületének.
 Festőművészként az  inspiráló mesterhez alapvetően két fogalommal kapcsolódik: a kolorizmussal és  az elsősorban a Rippl-Rónai párizsi korszakára jellemző szimbolizmussal. A  kötődés inkább a mélyebb rétegekben érződik, mintsem a felszínen, hisz  piktúrája erőteljes, egyéni és következetes. Kiindulási pontját leginkább a  múlt század első évtizedeinek expresszionista és szürrealista törekvései  képezik. Nem keres kapcsolódást a kortárs művészeti trendekhez, mint festőt  hidegen hagyják a napi divat-szeszélyek. A képet, az „imagót” hagyományos  értelemben kezeli, központi témája az ember, a pillanatnyin, az egyedin  keresztül mindig az általánosítható mondanivalót keresi. Azt mondhatnánk róla,  látványelvű művész, miután képein többé-kevésbé megtartja, legalábbis  kiindulási pontként alkalmazza a klasszikus arányrendszert és perspektívát, a  „látvány” fogalma ugyanakkor csupán ehhez, és nem a külvilág vizuálisan  érzékelhető történéseihez kapcsolódik. A kompozícióin feltűnő alakok nem  azonosíthatók, nem bírnak konkrét személyiséggel, sokkal inkább emóciók  perszonifikációjaként értelmezhetők. Ehhez kötődik öltözetük, illetve annak  hiánya is. Utóbbi részben a nemi identitás hangsúlyozója, részben a  leplezetlenség vagy a tisztaság allegóriája. A viselt ruhák kortalanok, inkább  archaizálók, mint divatosak. Nincs korjelző szerepük, sem társadalmi kötődést  vagy szociális rétegződést nem jelölnek, de nem segítik elő viselőjük  meghatározását sem. Csupán a képi szereplők civilizációs fokának és körének  meghatározására alkalmasak: leginkább európai jellegűnek mondhatók, s a felruházottság  jelzéseként foghatók fel. Nem adnak semmi további konkrét fogódzót, mint ahogy  maguk a figurák is nélkülözik az egyéni karaktert. Absztrahált, olykor groteszk  vonásokat hordozó arcuk maszkszerű, nélkülöz minden érzelmet. Nem azért, mintha  a festő ezeket ki akarná küszöbölni – sőt, éppen adekvát vizuális  megfogalmazásukat tartja talán legfőbb céljának –, csupán az eszköztárába nem  illik bele a mimika révén történő megjelenítésük. Az érzelmeket a gesztusok, a  mozdulatok, a testhelyzet, a kompozíciós szereplők egymáshoz való, gyakran  bonyolult, ugyanakkor láthatóan teljesen indulatmentes viszonyrendszere fejezi  ki. Ennek révén ábrázolásuk sokkal szenvtelenebb lesz, tárgyilagosabbnak tűnik,  az emóciók pszeudo-racionális, objektív formában tűnnek fel. A mélyértelmű  gesztusok, a figurák közötti kapcsolatok és a kolorit összehangolása révén  lehetőség nyílik egy olyan végtelenül finomra hangolt skála kialakítására,  amelynek segítségével az egyes érzelmi rezdülések vagy mélylélektani történések  a felszínes, egyedül a mimikán és a heves mozdulatokon alapuló ábrázolásnál  összehasonlíthatatlanul precízebben, ugyanakkor a kívülálló hidegen dokumentatív,  leíró szemszögéből fogalmazhatók meg.
 Mindebből következik, hogy  Horváth János Milán képein minden egyes motívumnak – alaknak, mozdulatnak,  elrendezésnek, színnek – szimbolikus jelentése van. Jeleneteinek – már  amennyiben a kivetülő belső történések vizuális megfogalmazása jelenetként  aposztrofálható – helyszíne általában nem lokalizálható. A környezetet, vagy  annak jellegét, hangulatát az adott emóció határozza meg, de konkrét  színhelyhez való kötődése nincs. A megszokott, valós perspektíva olykor torzzá  válik, mintha prizmán vagy parabola tükrön keresztül látnánk, máskor feloldódik  a háttér-síkban. Nem találkozunk környezetjelző elemekkel: növényzettel,  természeti objektumokkal, tereptárgyakkal, architektúrális részletekkel,  illetve csak ritkán, abban az esetben, ha azoknak a narratívában hangsúlyos  szerep jut. Gyakoriak viszont a titokzatos, misztikus fényjelenségek, amelyek  meghatározhatatlan, a horizontvonal alatt, vagy a néző mögött elhelyezkedő,  titokzatos forrásokból származnak. Sápadtan derengő sárgák, rejtélyesen pulzáló  kékek, különösen vibráló zöldek, forró izzással remegő vörösök keverednek  olykor egy kompozíción belül is, néha látszat-glóriát rajzolva a látomás  mögött, annak szereplői számára nem, csak a néző számára látható víziók körül.  A jelenések gyakran többrétegűek, de nem a képi szereplők vizionálnak, hanem  azok számunkra teszik egyértelműbbé a jelentést. Tromp l’oeuil jellegük csupán  előttünk nyilvánvaló, így inkább nem is kép a képben, inkább kép a képen, vagy  a kép mögött megfogalmazás fejezi ki a lényegüket.
 A szereplők tehát kvázi színészek, akik eljátszanak egyes  szerepeket, vagy ha együttesen tekintünk rájuk, megszemélyesítenek bizonyos  hangulatokat, belső lelki történéseket. Bár az alkotások címe olykor  klasszikus, néha kifejezetten bibliai történetre utal (Orfeusz,  Dante-variációk, Ádám-Éva, Exodus, Golgota stb.), ezeket a művész legfeljebb  keretnek használja fel, lényegüket egyéni mondanivalójához igazítja. A képek  kivágata általában meglehetősen szűk, a figurák teljes mértékben kitöltik,  pontosabban ők maguk képezik a kompozíciót, és nem ritkán csupán félalakban  jelennek meg. Az általuk eljátszott szerep a szemlélő számára nehezen követhető  belső logikára épül, az interpretáció így elsősorban az asszociációkra és az  egyéni értelmezésre támaszkodik. Teljesen önkényesnek mégsem mondható, hisz a  művész az említett eszközökkel megadja a meditatív elmélyülés alapvető  szempontjait, azonban nem adja kézbe a kódot a képen kivetülő belső történések,  érzelmi megnyilvánulások konkrét megfejtéséhez. A nézőnek úgy nyílik lehetősége  a képekkel történő azonosulásra, hogy a dekódolásuk során az értelmezési  folyamat utolsó lépcsőinél a saját tudatalattijából felbukkanó  emlékfoszlányokat használja fel. Ennek révén válik nyilvánvalóvá, hogy Horváth  János Milán egyes alkotásai olyan belső történések vagy érzelmi  megrázkódtatások kivetülései, amelyek konkrét élethelyzetekhez kapcsolódnak.  Ezek a születéstől egészen a halálig terjednek, de magukba foglalnak  filozofikus, olykor szofisztikus töprengéseket az ember és a transzcendens  szféra viszonyáról, az élet vagy akár a halál értelméről és céljáról, a  sötétség és a világosság harcáról és permanens körforgásáról, máskor egy adott  élethelyzethez kötődő érzést vizualizálnak: békességet, örömöt, szeretetet,  félelmet, magányt. Talán leginkább emblematikus, művészetének esszenciáját  megfogalmazó képén, a Nyitott kapuk c. kompozíción (1994) az előtérben  balra lévő és a vele való azonosulás lehetőségét teljes mértékben felkínáló,  csupán mellkép-kivágatból látott, kifejezéstelen arcú férfialak olyan, egymás  mögött elhelyezkedő nyílások során tekint át, melyek mindegyike mellett egy-egy  ruhátlan nőalak áll vagy éppen görnyed, az utolsó pedig egy virágzó, fényárban  úszó kertbe nyílik. Íme az életút stációi, a végső beteljesedés reményével.  Minden predesztináltnak tűnik, szenvtelen racionalitással szemlélhető és  elemezhető, de ott rejtőzik mögötte a dolgok legmélyén megbúvó, az élet  rendezettségébe vetett, a művészetét alapvetően meghatározó hit is.
 Horváth János Milán munkái >>                                                                                                                        |