|   | 
      
           Bokányi Péter 
          Tornay Endre Andrásról 
            
          Régi közhelye a művészetelméletnek: a  műalkotást igazán élővé a befogadó teszi, az, aki olvassa a könyvet, nézi a  festményt, a szobrot, hallgatja a zenét – vagyis dialógusba kezd azzal, amit a  művész, az alkotó létrehozott. A dialógus aztán annyifelé kanyarodhat, ahány  befogadóval találkozik a műalkotás, mindenkinek a sajátot, a személyest mondja,  kikerülve az alkotó „hatalmából” önálló életet kezd a mű, s megképzi,  megképezteti befogadójával saját jelentéseit. 
            A fentiek történetesen Kőszegen is  igazolódtak: itt avatta fel Kőszeg Város Önkormányzata Tornay Endre András, Munkácsy-díjas  szobrászművész alkotását, amely az 1956-ban a terror elől Ausztriába menekült  kétszázezer embernek állít emléket. A Kethelyi utca és a 87-es út  találkozásánál megbúvó kis, ligetes területen, az osztrák-magyar határhoz közel  áll gesztenyefa alapokon a magasba törő karcsú  oszlop: köszönti a Kőszegre érkezőt és a várostól búcsúzót, s megszólítja:  köszönetet mond az egykor, a hazájukat elhagyóknak segítő kezet nyújtott  osztrák népnek, s emlékeztet a kilátástalanság, a reménytelenség borzalmára,  amely tömegeket kényszerített arra, hogy mindent hátrahagyva új hazát keresni  induljanak. 
              De az emlékmű  másképpen is megszólalt a szobor avatásán, s ma is: idézi alkotóját, a közel  egy esztendeje, 2008. áprilisában elhunyt Tornay Endre András alakját. Az  alkotás tipikus Tornay-mű: a természetes, szinte a megmunkálatlanság képzetét  keltő karcsú faoszlop, tetején az aszimmetrikusan elhelyezett, megdőlt  fakereszttel gyakori elemei Tornay Endre András munkáinak – a művészének, aki a  szobor felavatását már nem érhette meg. Így a 2008. októberi szoboravató egyben  az alkotó előtti tisztelgés ünnepévé is vált: együtt mondtak köszönetet a  jelenlévők Tornay Endre Andrásnak mindazért, amit a városért, a megyéért, az  egyetemes magyar művészetért tett. 
              Tornay Endre  András az erdélyi Zetelakán született, tanulmányait a Kolozsvári Képzőművészeti  Főiskolán végezte. Innen, Erdélyből települt át Nógrád megyébe, 1982-től élt és  alkotott Kőszegen. Faplasztikáival hamar felkeltette a szakma és a szobrászat  iránt érdeklődő közönség érdeklődését: munkái formavilágának népművészeti  ihletettsége különösen kapcsolódik össze a modern képzőművészeti hagyományával,  s forr egységgé Tornay alkotásaiban. Bár az életmű roppant gazdag, köztéri  szobrok, kisplasztikák, reliefek, érmek egyaránt megtalálhatók benne, mégis,  Tornay Endre András legkedvesebb anyaga a fa volt, a fa, amely új életre kel  Tornay Endre András keze nyomán. A fát festve, megmunkálva vagy éppen az anyag  természetes textúráját megőrizve születtek az igazi Tornay-alkotások, azok a munkák,  amelyek talán a legközelebb álltak alkotójuk szívéhez. Szinte állandó motívuma  Tornay műveinek a ház, a madár: a maga konkrétságában vagy stilizáltan számos  alkotásáról tekintenek ránk e motívumok, amelyek szimbólummá emelkedve  alkotójukról is vallanak. A madár mint a korláttalan létezés archetipikus  szimbóluma, a ház mint a meghittség, az otthon jelképe mintegy összegzik Tornay  Endre András világát, életének meghatározó értékeit. 
              A valódi  szabadság nem a fizikai korlátok hiányát jelenti, hanem annál valami sokkal  többet: a lélek szabadságát a környező világgal, az úgynevezett valósággal  szemben. Tornay Endre András ezt a szabadságot találta meg és élte –  alkotásaiban és hétköznapi életében. Harmonikus, nyugodt személyisége ezt a  szabadságot árasztotta, tiszta, kék szemei is erről beszéltek, s még valami  másról: a gondolkodó, töprengő, a valódi életét az alkotás szabadságában élő  ember derűjéről. Arról, aki valódi szabadságát munkájában, önmagában,  családjában, szűkebb környezetében találta meg – a házban, az otthonban, a  valahová tartozásban. 
              Az „otthon  lenni” szabadsága viszont soha nem jelentett elzárkózást Tornay Endre András  számára, Vas megyébe, Kőszegre költözve nem csak otthont, hanem közösséget is  talált a művész és családja. Közösségben élni egyben a közösségért cselekvést  is jelenti: Tornay Endre András 1991 áprilisában alapító tagja volt a Rumi  Rajki Műpártoló Körnek, 1992 óta kuratóriumi tagja a Kőszeg Kultúrájáért  Alapítványnak. Munkáival a megye és az ország számos településén  találkozhatunk, köztéri szobrai, emléktáblái (az utolsót, Verebi Végh Gyula  emléktábláját még Tornay Endre András életében avatták a bozsoki Sibrik-kastélyban)  egyaránt láthatók Kőszegen, Szombathelyen, Szentgotthárdon, de akár Budapesten,  Hévizen vagy Nagyszombatban is. A közösségért cselekvés motiválta a szűkebb  otthon megválasztását is, amikor a Tornay család a kőszegi Küttel-villába,  Bartha László festőművész egykori otthonába költözött. Tornay Endre András és családja néhány  éve vásárolta meg a 30-as években Küttel Nándor által építtetett házat és a  közel hektárnyi parkot azzal a céllal, hogy az ne csak az ő otthonuk, hanem  minden művészetszerető otthona legyen: a parkba szoborparkot, a házba és a ház  környékére művészeti rendezvényeket terveztek. A szoborpark létesítése Tornay  Endre életében megindult, az évszázados fák alatt a Munkácsy-díjas művész  alkotásai fogadják a látogatót.  
          A háztól nem messze, a műterem mögött áll  az első, a szoborparkban felállított Tornay-mű: egy kopjafa, amely, mintha  előképe lenne a 2008 októberében felállított emlékműnek. A szinte stilizált  emberalakként is felfogható kopjafa a maga megkapó egyszerűségében, keresetlen  természetességében egyszerre idézi művészet és ember évezredes kapcsolatát, s  jelzi, „jelenti” alkotója, Tornay Endre András személyiségét: a művészt s az  egyszerű, hétköznapi, a családjáért, közösségéért élő embert, aki életének és  alkotásainak csendes derűjével, bölcsességével és harmóniájával része immár az  öröknek, a halhatatlannak. 
        (A Galéria rovat  képeit Trifusz Péter  készítette)>> 
               
           
             
             
          |