|   | 
      
                
          Lőrincz  Sándor 
          „Isten  gazdag életet szánt nekem…” 
          Beszélgetés Törőcsik Marival 
            
          
            
                | 
               „Ugye, meglepődött, milyen kalácsképem lett?  Ötvenhárom kiló vagyok; meghizlaltak az intenzíven. Én, aki eddig nem is  szerettem a csokoládét, ott  táblaszámra faltam.” – Törőcsik Mari fogad így a kaposvári Csiky Gergely Színház öltözőjében.  A Kossuth-díjas színésznő betegsége után a Schwajda György vezette teátrumban  lépett először színpadra. Marguerite Duras, a háború utáni francia  irodalom jelentős alakjának Naphosszat a fákon című színművében ő  főszereplő. A darabot Anatolij Vasziljev rendezi. Amikor művésznőnek  szólítom a Nemzet Színészét, bal kezével nagyot csap a térdére, s azt mondja:  hívjon csak Marinak. Jobbjával – ami még nehezen mozdul –, a szövegkönyvet  szorongatja. Hiába kérlelte Vasziljevet, hadd hozza csak az aktuális oldalakat  a próbákra, a „kemény szívű” rendező nem engedte. Törőcsik Mari a cigarettától  végleg elbúcsúzott, ám a kávétól nem tiltották el orvosai, akik maguk is  állítják: gyógyulása valódi csoda. Isten nélkül nem ment volna.  | 
             
           
          – Ha visszagondol a Körhinta  suhanására, majd az azt követő fél évszázadra, sikeres színpadi és filmszerepek  tucatjaira, elismeréseire, közelmúltbéli gyógyulására, gondolom, bizonyosság  lett: tenyerén tartotta, s tartja az Úr… 
  – Engem elkényeztetett a sors, Isten valóban  a tenyerén hordott. Most, hogy így vagy úgy, de meghaltam, arra jöttem rá: Isten  azért hozott vissza, mert tudatni akarja velem: olyan gazdag életet adott, hogy  a halálom nem lehet ilyen könnyű. Nem szoktam mérleget vonni az életemről, még  így, a vége felé sem, de azt mondhatom, hogy valóban gazdag életem volt. A rendszerváltás  után megkérdezték tőlem Cannes-ban, sajnálom-e, hogy nem kinn születtem, azt  mondtam, nem. Arra céloztak, hogy sokkal jobb életem lett volna odakinn, hiszen  amikor ugyancsak Cannes-ban az életműdíjam átvételekor végignéztem a hírességek  titkárain, arra gondoltam, mindegyikük többet kereshet egy évben, mint az én egész  életem összjövedelme. Hiába sejtették, más világ várt volna rám odakinn,  hajthatatlan maradtam, szakmai életem csak idehaza teljesedhetett ki igazán.  
  – Pedig ma egyre inkább azt  sulykolják az emberek fejébe – sajnos, már a főiskolások, egyetemisták fejébe  is –, akinek nem tetszik, annak el lehet menni ebből az országból… 
  – 1956. október 21-én vagy 22-én  jöttem vissza a Körhinta párizsi bemutatójáról, ahol egy teljes oldalt írt  rólam Francois Truffaut, ismertem a leggazdagabb, magyar származású francia  producereket, szóval körül voltam véve olyan emberekkel, akik szívesen  segítenek. Még elég fiatal voltam, s érdemes lett volna visszamennem. Eszembe  sem jutott, pedig akkor oly mértékben bezárult előttünk a világ, hogy azt a  fiatalok el sem tudják képzelni. Emlékszem, a Körhinta után az 50-es évek  végén, amikor Titot nem láncos kutyaként, hanem jó barátként emlegették, felkértek  egy főszerepre, és beszéltem a Fábrival, akit meghívtak rendezni. Nemhogy engem  nem engedtek leülni a jugoszlávokkal tárgyalni, hanem Fábri Zoltánt sem. Hiába  mondta volna akkor a Truffaut, aki tényleg nagyon el volt ragadtatva a  Körhintától és talán tőlem is, hogy játsszak náluk, ilyen nem fordulhatott volna  elő. Csak akkor, ha 1956 november 4-e után disszidálok. Az anyanyelvem azonban magyar,  és én magyar színész akartam lenni. 
  – Ez megadatott, s most, miután átkacsintott  a túlpartra, újra láthatjuk… 
  – Mélyen istenhívő voltam és vagyok,  de nemcsak Istenben hiszek, hanem az emberekben is, akikben sorozatosan és  tömegesen lehet csalódni, de mindig elámulok, amikor akár a legegyszerűbb  környezetből is felcsillan valaki, aki igazán ember. Engem ez mindig meghat; lehetnek  tanulatlan munkás- és parasztemberek, akik között olyan ragyogóan megmutatkozik,  hogy milyen nagyszerű emberek. Tehát nem mindig attól függ, hogy milyen  képzettséget kap egy ember, hanem attól, hogy milyen belülről. 
  – Akadnak szép számmal olyanok, akiknek  az identitását, az érzületét nem a szíve, hanem az érdeke diktálja… 
  – Sajnos, ez ma nemcsak  Magyarországon, hanem az egész világon így van; olyan mértékig szabadult el a  pénz diktátuma és hatalma a világon. Az én korosztályom keményen megtanulta,  hogy egyenlőség nincs, úgy is fogalmazhatnék, hogy ez hülyeség. Nem a tehetősek  ellen beszélek; közöttük is vannak tiszteletre méltóak, különösen azok, akiknek  az érdemeinek köszönhető a gazdagságuk. Például Bill Gates, a világ leggazdagabb  embere tudja, hogy mi a kötelessége. Vagyonának hetven százalékát juttatja a  rászoruló embereknek, országoknak. Ma úgy megy a cége, hogy tulajdonképpen  azzal törődik, nehogy ellopják a jótékonysági, karitatív célokra szánt pénzét. Én  a gazdagságukat fitogtatókon háborodom fel; ha a másiknak arany a fürdőkádja,  akkor neki a vécéje is legyen arany. Ha nagyon fáradt vagyok, szívesen nézek dokumentumfilmeket.  Most mutatták az egyik külföldi adón a világ drága üzleteit. Látom ám, hogy egy  egydecis üveg parfüm magyar pénzben 35 millió forint. Akkor azt mondom, el kell  őket küldeni kőbányába követ törni. Csak egy hétre, hogy megtudják, mi az… 
  – Pilinszky János is - akihez  legendás barátság fűzte, s ő volt leánya keresztapja – megjárta a mélységeket.  Ő sem ilyen gazdagságról álmodott… 
  – Mindig előjön a hiánya. Azok közé  tartozik, akiknek emléke életem végéig fel-feltör bennem. Kevesen tudták, hogy  milyen elképesztően elbűvölő humora volt és milyen öniróniája. Emlékszem, mikor  két évre leköltöztünk Velemre, akkor ő is lejött, kibérelt az erdésznél egy  emeletet. Teréz öt és fél éves volt, és János óriási sétákat tett vele. Sajnálom,  hogy Teréz legalább négy évvel nem volt idősebb, vagy János várhatott volna még  a halállal, mert akkor nemcsak keresztapja alakja és szeretete, hanem a  beszélgetések íze is megmaradt volna a lányomban. 
  – Megmaradt viszont tőle az a mély,  spirituális líra, amelyet szerencsére sokan, sok helyütt idéznek. 
  – Igen. Lányom elsőként kapott a  meséskönyvéből, hiszen amikor János nem publikálhatott, meséket írt. Hároméves  lehetett, amikor felolvastam keresztapjának a Kalandozások a tükörben című  verses meséjét, és csak folytak a könnyei. Mondtam neki: „Terézkém, ne sírj,  figyeld majd meg, milyen szép lesz a vége!” Azt mondta: „Jó, jó, de az  egész olyan szomorú.” János nemcsak szomorú, hanem vidám is tudott lenni. Kevés  emberen röhögtem annyit, mint amikor János beszélt, különösen saját magáról. De  így is halt meg. Mesélték: az ügyeletes orvos és a nővérek körülállva hallgatták  Pilinszkyt, aki azt ecsetelte, hogy amikor bevitték az intenzív osztályra, és  ott feküdt az ágyon csövek között, miként látta önmagát. Annyira nevettek  rajta, hogy harsogott a kórház. Ő is felkacagott, s így halt meg.  
  – A Nemzeti Színházat mindig  szívügyének tekintette Mari. Egyszer meg is jegyezte, ha lesz Nemzeti, ha nem,  akkor is a Nemzeti színésze marad.  
  – Én bekerültem abba a nagyon nagy  Nemzeti Színházba, ahol akkor Major Tamás volt az igazgató, Gellért  Endre, Marton Endre, Apáti Imre, Várkonyi Zoltán, és ne is soroljam tovább,  hogy mekkora színészek, rendezők vettek körül. Mivel túlságosan nagyot röpültem  a filmvilágba a Körhintával – amit Fábri Zoltánnak köszönhetek, nem magamnak –,  így aztán legalább tíz évig nem fogadtak el a színpadon. Ezek az emberek  viszont szinte ölben tartottak, és azt mondták, hogy „közénk való vagy”. Én  pedig meg szoktam jegyezni, ha kérdik – s ez ne tűnjön nagyképűségnek tőlem –,  a Nemzeti Színház nem egy épülettől, hanem a múltjától függ, és ebben a múltban,  akár tagja vagyok, akár nem, én is benne vagyok. A Nemzeti Színház létét,  mindegy, hogy kinek tetszik az épület, kinek nem, nagyon fontosnak tartom. Amikor  arról beszélnek, hogy kell-e vagy nem, akkor én mindig azt mondom: kell. Ez egy  régi, európai szokás, hogy fenntartsanak egy prózai színházat, amelynek vannak  fénykorai és vannak mélyrepülései. Mindig attól függ, hogy ki vezeti. A  kulturális kormányzatnak az kell legyen a legfontosabb, hogy meg tudják találni  a vezetésre legalkalmasabb személyt. Nekem az a dolgom, hogy folyamatosan abban  reménykedjek: jó és egyre jobb lesz. 
  – Hogy látja, a mostani Nemzeti a fénykorát  éli? 
  – A betegségem miatt egyetlen  produkciót nem láttam az új vezetés alatt, ezért nem tudom értékelni. Én ott  mindenkit szeretek, a mostani igazgató is rendezett engem, és szerettem vele  dolgozni. Kívánom, hogy a világból minden évben egy nagy-nagy személyiséget  hozzanak el, mert a mostani Nemzeti Színház is tele van kiváló színészekkel,  akik arra a megváltásra várnak, hogy az ő nagy tudásukat tovább vigyék, s újabb  és újabb színházi gondolkodásmóddal, felfogással találkozzanak. 
  – Annak idején Schwajda György  Szolnokra hívta, most meg Kaposvárra. 
  – Hála a Jóistennek nekem nem kellett  vidéki színházba szerződnöm, én Schwajda György személye miatt mentem le  Szolnokra, és leszámítva az első nagy Nemzeti Színházas éveimet, Szolnokon  voltam a legboldogabb. Ezt őszintén mondom. S most, amikor meghívott, az ő és  Vasziljev kedvéért jöttem, akinél dolgoztam már háromszor, Moszkvában is több  mint két hónapot. 
  – Milyen rendező Anatolij  Vasziljev? 
  – Egy őrült pasas; amikor feltűnt,  szerintem a világ legnagyobb öt neve között szerepelt. Úgy érzem, hogy mivel  nem egy helyen maradt, hanem a világ több színházában is – mint Görögországban,  Franciaországban – rendez, így nem fárad el. Sem ő, sem a közeg, amelyben  dolgozik. Most is óriási formában van, csak hát így, 74 évesen nem bírom  ugyanezt a tempót, mint Moszkvában, amikor hatvan évesen dolgoztam nála, de  majdcsak élve maradok.  
  – A szerep, amelyet Marguerite  Duras Naphosszat a fákon című színművében játszik, mennyire talált rá önre? 
  – Hihetetlenül nehéz, de szép anyag.  Örülök neki. A század egyik legkiválóbb francia szerzőjének a műve. Egy  nagyhírű francia színésznő kisregényéből írta át Duras. Vasziljev elfogult  velem és azt gondolja, én is megcsinálom. Ha jól sikerül az előadás, amely  meglehetősen komplikált, akkor elégedett lehetek. A közönséget egyébként nem  szabad lenézni. Ha a közönség újabb műalkotásként lát egy komplikált művet  színpadon, akkor azt elfogadja. A Száz év magányra sem lehet azt  mondani, hogy operett. Ötven előadást játszottam belőle Szolnokon és ötvenet  Budapesten, és csak azért kellett levenni, mert nagyon sokat elvittek a szerzői  jogok. Vasziljev egyébként Osztrovszkijt is rendezett Szolnokon. Negyed  ház mindig elment, de akik maradtak, azok meg nem akartak a végén felállni. 
  – A kaposvári társulat nagy  ovációval fogadta, ami már a színházi évadnyitóm társulati ülésen is  érzékelhető volt… 
  – Lehet, hogy Csiky Gergely  Nagymamáját kellett volna eljátszanom, aminek tényleg örülnének, mint ahogy Tolnay  Klárikának is örültek, amikor azt játszotta. Remélem, azért ebben is  elfogadnak. 
  – A kaposvári színészek nemcsak  együtt játszanak Marival, hanem nyilván tanulnak is a Nemzet Színészétől. 
  – Nem tudom, hogy akarnak-e. Én, ha  fiatal színészekkel próbáltam a Nemzeti Színházban, és láttam rajtuk, hogy  tehetségesek, akkor mindig segítettem nekik, hiszen lassan már 56 éve vagyok a  pályán. Egy általam is elismert, nagy színésznő, aki már nem fiatal – nem  árulom el a nevét – egy közös munka során megkérdezte tőlem: „Te Mari, ezt  honnan tudod?” Azt válaszoltam: „Onnan, hogy én tíz olyan mesterrel  dolgoztam együtt, akikből nektek egy-egy jutott.” Közülük több hallott  rólam nyugaton vagy keleten, és engem kért fel egy-egy szerepre. Nagy  szerencsém volt ezen a téren is. 
  – Valóban nagy ajándék, mint ahogy  az is, hogy újra színpadra lép, betegsége után először Kaposváron. 
  – Nagy teher ez… 
  – Ehhez kellett Mari igenje is… 
  – Igen, de a nagyvonalúság is Alfölditől,  aki mindenáron azt akarta, hogy először a Nemzetiben lépjek fel. Lett volna ugyanis  egy bemutatóm a Nemzetiben a tavasszal, ezért toltam el Schwajda Gyuri  meghívását az őszre, de az orvosaim nem engedtek emberek közé. Ezért nem néztem  premiereket, előadásokat sem, mert annyira legyengült az immunrendszerem. „Nem  szabad, hogy közeledjetek” – adtam tudtukra a kollégáknak, barátoknak, akik  jöttek látogatni, s eltoltam a kezemet. A látogatók már röhögtek, és kórusban  mondták: „nem közelítünk, nem közelítünk”. 
  – Voltak, akik háttérimával  segítették gyógyulását. A Magyar Katolikus Rádió hallgatói közül is sokan  mondták a rózsafüzért, amíg ön a kórházban vívta élet-halál harcát… 
– Mesélték, s ez rendkívül meghatott.  Az is olyan furcsa volt, hogy szinte minden egyház jelentkezett; még Bibliát is  hoztak nekem becsomagolva. Az ima nagy erőt adott a visszatérésemhez. Nemcsak  ezt, hanem sok mindent köszönök az Istennek. Egyszer majd biztos rám szól, hiszen  ha nagy bajban vagyunk, akkor általában gyorsan odafordulunk hozzá. Ő pedig  segít, amit az ember nem tud kellőképpen megköszönni. 
          A portrékat Lang Róbert készítette 
  
         
             
          |