Khell Zsolt 
      
      Kispisti és a görbe 
      Két pont között a legrövidebb 
      út az egyenes. A bútor, amelyben ülök rendhagyó szerkezetű: nincs egyenes 
      alkatrésze. Az erdők elhullatott faágai újra hasznosulnak a műhelyben, a 
      leáztatott háncsú, kérgétől megtisztított girbegörbe alakzatok helyüket 
      keresik megmunkálójuk keze alatt, egy bútor alkotóelemeként. 
      
      
Készül az 
      a bútorfajta, amelyben alighanem a legrégebbi, legősibb berendezési tárgy 
      születik újjá. Mi kell az efféle újjászületéshez? 
      
Nyersanyag, néhány gép, smirglipapír, 
      egy kis faolaj. Hely és idő. S az a képesség, hogy az ember ne csupán ezek 
      igazságát lássa. Ámbár egy iparosnak, amíg csak iparos, ritkán fő a feje 
      metafizikai kérdésektől. Amit a legeslegelső művész - már mint művész - 
      tett, az minden bizonnyal valami gyakorlati probléma megoldásából fakadt. 
      A funkció és a szépség, a konstrukció és a szimbolika valószínűleg akkor 
      találkoztak, értek össze az első bútorgyártó embernél is, amikor a 
      gyakorlat befogadta ama bizonyos fölső erő sugallatát. Erre az intuícióra, 
      amíg a nyersanyag maga is természetes, talán könnyebb, fesztelenebb 
      ráérezni. Mindenesetre egy fából készült szék, ágy vagy asztal, ha méltó 
      kéz alól kerül ki, a tárgykészítés ősi közvetlenségét és méltóságát 
      fogalmazza újra. Oly nyelven, amelyre a tobzódó műanyag sosem lesz 
      képes.
      A mester fejében vázlatot 
      rajzolnak a görbefák, bepróbálkoznak széklábnak, háttámasznak, karfának, a 
      belső számítógép képernyőjén helyükre úsznak a konszignációs elemek és 
      felépül egy ábra. A fúrógép, véső, gyalu és a többi kéziszerszám felülírja 
      az eredeti programot. Az alakuló tárgyat lefényképezi a hunyorgó szem, 
      paramétereit újraértelmezi a cigarettára gyújtó iparművész agya, és 
      átprogramozza, módosítja a tervet. Az alkotó folyamatosan teszteli a 
      műalkotás ergonómiáját, és megint korrigál. Végül még egy utolsó simítás a 
      csiszolópapírral, védő bevonatot és pácot kap az elkészült bútor felülete, 
      és birtokba veheti tulajdonosa. Néha csak egyféle pózban lehet ülni benne, 
      néha a lábtámasszal kell megküzdenie boldog élvezőjének, ha azonban 
      megérinted a testét, tudhatod: ilyen nincs több a világon. Ez csakugyan 
      egyedi darab.
      A kertben, a vén diófa alatt 
      Kiss István (nekem: Kispisti) görbefa ülőgarnitúrája süpped a gyepbe. A 
      karos szék hátsó lábtámasza az ég felé nyújtózkodik. Az öreg diófa alsó 
      ága felé nyúlik.
      Két pont között a legrövidebb 
      út a görbe.