Khell Zsolt
Kispisti és a görbe
Két pont között a legrövidebb
út az egyenes. A bútor, amelyben ülök rendhagyó szerkezetű: nincs egyenes
alkatrésze. Az erdők elhullatott faágai újra hasznosulnak a műhelyben, a
leáztatott háncsú, kérgétől megtisztított girbegörbe alakzatok helyüket
keresik megmunkálójuk keze alatt, egy bútor alkotóelemeként.
Készül az
a bútorfajta, amelyben alighanem a legrégebbi, legősibb berendezési tárgy
születik újjá. Mi kell az efféle újjászületéshez?
Nyersanyag, néhány gép, smirglipapír,
egy kis faolaj. Hely és idő. S az a képesség, hogy az ember ne csupán ezek
igazságát lássa. Ámbár egy iparosnak, amíg csak iparos, ritkán fő a feje
metafizikai kérdésektől. Amit a legeslegelső művész - már mint művész -
tett, az minden bizonnyal valami gyakorlati probléma megoldásából fakadt.
A funkció és a szépség, a konstrukció és a szimbolika valószínűleg akkor
találkoztak, értek össze az első bútorgyártó embernél is, amikor a
gyakorlat befogadta ama bizonyos fölső erő sugallatát. Erre az intuícióra,
amíg a nyersanyag maga is természetes, talán könnyebb, fesztelenebb
ráérezni. Mindenesetre egy fából készült szék, ágy vagy asztal, ha méltó
kéz alól kerül ki, a tárgykészítés ősi közvetlenségét és méltóságát
fogalmazza újra. Oly nyelven, amelyre a tobzódó műanyag sosem lesz
képes.
A mester fejében vázlatot
rajzolnak a görbefák, bepróbálkoznak széklábnak, háttámasznak, karfának, a
belső számítógép képernyőjén helyükre úsznak a konszignációs elemek és
felépül egy ábra. A fúrógép, véső, gyalu és a többi kéziszerszám felülírja
az eredeti programot. Az alakuló tárgyat lefényképezi a hunyorgó szem,
paramétereit újraértelmezi a cigarettára gyújtó iparművész agya, és
átprogramozza, módosítja a tervet. Az alkotó folyamatosan teszteli a
műalkotás ergonómiáját, és megint korrigál. Végül még egy utolsó simítás a
csiszolópapírral, védő bevonatot és pácot kap az elkészült bútor felülete,
és birtokba veheti tulajdonosa. Néha csak egyféle pózban lehet ülni benne,
néha a lábtámasszal kell megküzdenie boldog élvezőjének, ha azonban
megérinted a testét, tudhatod: ilyen nincs több a világon. Ez csakugyan
egyedi darab.
A kertben, a vén diófa alatt
Kiss István (nekem: Kispisti) görbefa ülőgarnitúrája süpped a gyepbe. A
karos szék hátsó lábtámasza az ég felé nyújtózkodik. Az öreg diófa alsó
ága felé nyúlik.
Két pont között a legrövidebb
út a görbe.