IRODALOM  
MŰVÉSZET
KULTÚRA
GALÉRIA
 

Jász Attila

 

megsebzett szépség. Az ikonfestés íratlan szabályai

„…arról hoznak hírt, mi van a test túloldalán.”

(Pavel Florenszkij)

 

 

( i, Fra Angelico boldogságos imája )

Minden újabb és újabb Krisztussal, kit

kolostorok csendjében feszítek falakra,

újra és újra átélem szenvedéseit a kereszten,

könnyeim ködpáráján át látom csak, ahogy

megszületik, ahogy megszületik ecsetvonásaim

nyomán, újra és újra, haldokló Jézus Urunk.

 

 

 

( ii, Rubljov után szabadon )

Isten nevet rajtunk, olykor sír is. Az ikon törött ablak

az örökkévalóságra, homálya túlmutat az időn, a sírig.

Csupasz fákat látsz, égboltot átszelő villanyvezetéket,

kéményeket és háztetőket. Nekiállsz, kaparod a festéket.

 

( iii, Raffello Santi látomása )

Sötét ragyogással elevenedik meg a befejezetlen Madonna-

kép az éjszaka mélyének ággyal szemközti festőállványán.

 

 

 

( iv, Tarkovszkij belső monológja)

Nincs is annál vigasztalanabb, mikor a templom

ikonjait sűrű hóesés takarja vak tekintetünk elől.

 

 

 

 

( v, Pilinszky a Keresztény Múzeumban virraszt )

Az utolsó teremben az éjszakai portás lekapcsolja a villanyt

zárás előtt. A kereszthalál fenyegető közelsége rövid időre

visszasimulhat megint a sötétbe.

Reggel minden kezdődik elölről.

 

 

 

( vi, Utóirat a hópelyhekhez )

Szakad a hó szakadatlan, kinyitom az ablakot,

szóljon a kyrie eleison fákon bokrokon megülő

hópelyhekhez is.

 


 

                             

Prágai Tamás

 

Beláthatatlan harcmodor

(részlet)

 

 

Mottó:

„Ezt jövendölte, lám undok üvöltéssel

Egy rút fülesbagoly mindennap jó reggel.”

Zrínyi Miklós: Idilium (Violához)

„Én, az ki azelőtt Vergilius voltam...”

Prágai Tamás: Idilium, töredék (Zrínyi Miklóshoz, aki a Szigeti veszedelem kezdőszavait Vergiliusból merítette, Ille ego, qui quondam… etc.)

 

 

 

VIII.

Mióta spenótot eszem, gyorsabban

nőnek a fogaim. Hideg köveken csiszolom őket

a teraszon, pirkadatkor. A kelő nap

beragyogja a kertet, az üvegházat, a körtefát,

számból csikorgás hallatszik,

mintha kavicsokon lépdelne valaki,

nem akarnám, de közeledne.

 

IX.

Tépősalátát szaggatok,

spárgatököt kötözök,

retket retkezek

(a sarat műanyag tálba öblítem),

hagymát hagyok, ahol van,

rendeltetésszerűen használom

a kertet.

X.

Egy látomás csörömpölve átszalad a szobán és

mosogatni kezd előttem, minden szennyest kiterít az ágy elé,

és minden homályos réteget lesikál erről a pillanatról –

ilyenkor örülök, hogy a nagyja tisztát legalább addigra elrakodtam.

 

XI.

Mit célpontnak tekintesz: valóban célpont,

mit halottnak gondolsz: számodra halott valóban,

az apostolok halott Jézusa meghal

benned is minden éjjel, amint a nagyszülőktől örökölt

éjjeliszekrénye visszahelyezed a vizespoharat –

ami benne volt

ma éjjel sem vált borrá, mit tesz isten.

 

XII.

Amikor megkondul a harang, megindul a templom felé

akinek nincs szava a faluban,

viszi magán a feketét, kendőt vagy nagykabátot,

a holtak oszlopához támasztja a kerékpárt,

topog, köhint, és épp amint a szárnyas kaput kitárja

a mise ezüst acélszalagja áthúz a punnyadó

házak felett, fölzúg a harangszél.

 

XIII.

Vitéznek lenni mit jelent? Üres valamiket

(ütést, decit, italt, űrt) mérni vizespohárba,

hiteles mértékkel, cinkasztalon ---

vagy, ha mégsem ezt, akkor más valamit,

száguldást befelé egy fékevesztett ménen,

de hogy hova? Ez rejtély ám,

amíg csak a száguldás van, úgyis elég

félni való akad, leeséstől, megérkezéstől –

vitéznek lenni, valahogy cinkes,

és cinkes is marad, amíg a gyémántokat

nem helyeztük vissza a koronába.